Jak szybko rozpoznać oszusta

Oszuści nieustannie wymyślają nowe sposoby wyłudzania od ludzi pieniędzy lub poufnych danych w celu uzyskania dostępu do kont. Ale bez względu na legendę, istnieje pięć znaków, za pomocą których można natychmiast obliczyć oszustów.

Znak 1. Na Ciebie wychodzą sami

Nieznajomy dzwoni do ciebie, wysyła wiadomość SMS, e-mail lub link w komunikatorze. Ktokolwiek się podawał-pracownik banku, policji, sklepu, twój drugi kuzyn-milioner z Zimbabwe — uważaj. Ponieważ był inicjatorem kontaktu, potrzebuje czegoś od ciebie.

Szybko sprawdź, czy jest tym, za kogo się podaje, nie zadziała. Numer wyświetlany podczas połączenia przychodzącego można sfałszować, konta lub strony internetowe znanych osób lub organizacji– sfałszować. Warto więc być czujnym i nikomu nie wierzyć na słowo.

Znak 2. Rozmawiają z tobą o pieniądzach

Głównym zadaniem oszustów jest dostęp do cudzych pieniędzy. Oszustwa są prawie zawsze związane z finansami: proponuje się przelanie wszystkich pieniędzy na" bezpieczne konto", opłacenie" ubezpieczenia kredytu "lub" bardzo opłacalne " zainwestowanie oszczędności (w rzeczywistości — w piramidę finansową).

Legendy mogą być dowolne, ale zawsze mówimy o pieniądzach-które możesz stracić lub zyskać.

Znak 3. Jesteś proszony o podanie danych

Jeśli złodzieje potrzebują kluczy do mieszkania, inżynierowie społeczni są "kluczem" do pieniędzy na Twoich kontach. Mogą to być poufne dane twojej karty, w tym data ważności i trzy cyfry na jej odwrocie. Lub loginy i hasła do konta osobistego na stronie internetowej banku lub aplikacji mobilnej. I prawie zawsze-kody z powiadomień bankowych.

Prawdziwy pracownik banku nigdy nie zapyta o tajne dane karty, kody PIN i hasła.

Gdy bank zauważy wątpliwą płatność lub przelew z twojego konta, kontaktuje się z Tobą w celu potwierdzenia lub odrzucenia operacji i tylko. Nie są do tego wymagane żadne poufne dane. Jeśli o nie pytają, możesz być pewien, że nie dzwonią z banku i na pewno próbują cię oszukać.

Znak 4. Jesteś wytrącony z równowagi

Oszuści starają się wzbudzić w tobie silne emocje — przestraszyć lub zachwycić. W ten sposób dezorientują i stępiają czujność potencjalnej ofiary. Na przykład raport: "Twój bank internetowy został zhakowany!", abyś od zamieszania i podniecenia spełnił wszelkie prośby i wydał wszelkie informacje, aby zaoszczędzić pieniądze.

Albo wręcz przeciwnie, denerwują się wiadomością o nagłej wygranej Na loterii lub obiecują szybkie wzbogacenie. W zamian będziesz musiał "zapłacić tylko niewielką opłatę", a do tego — wprowadzić dane karty bankowej na stronie. Oszuści tworzą strony phishingowe, za pomocą których kradną dane kart i uzyskują dostęp do kont bankowych łatwowiernych użytkowników.

Zawsze zachowuj zdrowy sceptycyzm i nie spiesz się, aby postępować zgodnie z instrukcjami innych osób, bez względu na to, jak bardzo jesteś podekscytowany.

Znak 5. Naciskają na Ciebie

Oszuści zawsze spieszą się, aby nie dać ci czasu na przemyślenie sytuacji. Zmuszają cię do czegoś, stawiają warunki: "teraz albo będzie za późno". Sytuacja, w której nie masz prawa wyboru i jesteś zmuszony do natychmiastowego działania, jest podejrzana.

Jeśli odczuwasz dyskomfort psychiczny, lepiej natychmiast przerwać komunikację. W końcu im dłużej rozmawiasz z oszustem, tym bardziej będzie Cię naciskał. Na wszystkie Twoje pytania oszuści mają przygotowane odpowiedzi, które tylko zwiększają sytuację.

Nigdy nie podejmuj pochopnych decyzji, zwłaszcza jeśli dotyczą one Twoich finansów. Zawsze rób sobie przerwę, aby zrozumieć, co się dzieje. Postaraj się dokładnie sprawdzić wszelkie informacje w oryginalnym źródle.

Dzwonisz z banku z niepokojącymi wiadomościami? Odłóż telefon i sam wybierz numer infolinii banku, aby wyjaśnić rzeczywisty stan rzeczy.

Wysłałeś dziwne powiadomienie w imieniu Federalnej Służby Podatkowej (FNS)? Załóż konto osobiste na stronie Federalnej Służby Podatkowej — możesz sprawdzić kwoty podatków i natychmiast je zapłacić.

Dostałeś "list szczęścia" w sprawie płatności Państwowej? Poszukaj wiadomości na ten temat w mediach biznesowych. Jeszcze lepiej-znajdź samo prawo, dekret lub rozporządzenie, które wprowadza płatności. Zwróć uwagę na warunki, na które zostały nałożone.

Nie zawsze podczas rozmowy z oszustem zauważysz wszystkie pięć oznak oszustwa. Ale w każdej sytuacji warto zachować czujność.